H-boot WK Zwitserland

Ons bedrijf

Jachtwerf Peulen is een begrip onder watersporters. De werf ligt direct aan de Maas in Neer.

In- en verkoop van nieuwe en gebruikte boten, schadereparatie, ligplaatsverhuur, winterstalling  en inbouw van elektromotoren zijn de voornaamste bedrijfsactiviteiten.

De Neerse jachtwerf is hét adres voor topkwaliteit H-Boot voor toer- en wedstrijdzeilers.

Hans Peulen en zijn vrouw Marjolein leiden, samen met Michel, één van hun kinderen, het bedrijf. Belt U gerust voor een afspraak.

Streep oranje
Kranen H-boot

Jachtwerf Peulen in Neer is een begrip onder watersporters. Het bedrijf is ontstaan rond 1840 toen boer Johannes Peulen op de boerderij van zijn vader houten vleeskuipen en moestonnen begon te maken  voor de lokale boeren. Opvolgende generaties hebben het kuiperschap voortgezet aangevuld met vaten voor brouwerijen en stroopfabrieken. Toen in 1960 Jan Peulen houten boten ging bouwen in plaats van kuipen voor bier en stroop, werd de kuiperij langzaam een jachtwerf. “Jan vanne Kuuper” zoals hij in Neer werd genoemd gooide in 1964 op de HISWA hoge ogen met een door hem gebouwde overnaadse houten zeilboot, een Rivierklasse, die in de pers de mooiste boot van de tentoonstelling werd genoemd. Vele boten volgden, zoals de Top, Valk en Stormvogel. Van open zeilboten tot kajuitboten.
Totdat polyester als bouwmateriaal zijn intrede deed. Jan Peulen draalde niet lang. Hij ging zelf polyester jachten bouwen zoals de Invicta en de Splinter. Tegelijkertijd werd-ie importeur van degelijke en mooi gelijnde Scandinavische zeilboten, zoals de sportieve Yngling en de H-Boot met hun klassieke lijnen.
Lees hier onder meer over de historie van de werf. 

Nog héél even terug naar het voorjaar van 1984. Hans Peulen en zijn vrouw Marjolein nemen het bedrijf over van Jan vanne Kuuper. Ze verplaatsen het bedrijf van het centrum naar de rand van het dorp waar ze een nieuwe werkplaats direct aan de Maas realiseren. Doordat het zeilen Hans met de paplepel werd ingegeven, is hij, behalve vakman, ook een geduchte concurrent in nationale en internationale zeilcompetities. Hij wist vele prijzen in binnen- en buitenland in de wacht te slepen. Onder andere meerdere malen het Nederlandse kampioenschap H-Boot klasse. Ook op wereldniveau vaart hij in deze klasse vooraan. In 2007 behaalde hij met zijn team goud op de wereldkampioenschappen.
De bedrijfsactiviteiten zijn in de afgelopen jaren steeds doorontwikkeld. Zo is in 2002 een volledig nieuwe jachthaven aangelegd. 

In 2020 heeft Michel Peulen, één van de kinderen van Hans en Marjolein Peulen, zijn intrede gedaan in het bedrijf. Met z'n drieën staan ze voor alle hierna genoemde activiteiten voor u klaar.

U kunt bij ons met uw boot terecht voor zowel reparatie, onderhoud, ligplaats, winterstalling, controle of vernieuwing van de tuigage inclusief rolfok, als ook voor de inbouw van een elektromotor en een full service aanbieding van Jachtwerf Peulen.

Heeft u vragen of behoefte aan een persoonlijk gesprek over uw boot, neem dan gerust contact met ons op.

Kies uit een enorme selectie kant-en-klaar blocks - schermvullende intro, bootstrap carousel, slider, leuke afbeeldingsgalerij met lightbox, parallax scrollen, videoachtergrond, hamburgermenu, sticky hoofding en zoveel meer.

Websites gemaakt met Mobirise zijn 100% mobielvriendelijk volgens de nieuwste Google-test en Google houdt van die websites (officieel)!

Mobirise-thema's zijn gebaseerd op Bootstrap 3 en Bootstrap 4 - het krachtigste op mobiel gericht framework. Zelfs als u geen code-kennis hebt, kunt u nu deel uitmaken van een opwindende groeiende bootstrap-gemeenschap.

Kies uit een enorme selectie kant-en-klaar blocks - schermvullende intro, bootstrap carousel, slider, leuke afbeeldingsgalerij met lightbox, parallax scrollen, videoachtergrond, hamburgermenu, sticky hoofding en zoveel meer.

Streep oranje

De historie

Familiebedrijf in Neer sinds 1840

1800   van Waltfeucht naar Neer

Rond 1800 komt Jocobus Peulen met zijn familie vanuit Waldfeucht (D) naar Neer om hier voor de lokale boeren en brouwerijen houten vaten te maken. Het lokale bronsgroen eikenhout is daar uiterst geschikt voor, waardoor hij deze regio kiest om zich te vestigen en zijn vak uit te oefenen. Generaties volgen en het werk breidt zich uit van enkel biervaten en boterkuipjes naar biervaten, botertonnen, wastobben (later ook wasmachines) en wijnvaten tot wel 100.000 liter.

1918   ???

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam erat libero, bibendum in libero tempor, luctus volutpat ligula. Integer fringilla porttitor pretium. Nam erat felis, iaculis id justo ut, ullamcorper feugiat elit. Proin vel lectus auctor, porttitor ligula vitae, convallis leo. In eget massa elit.

1930 Crisis

In de jaren '30 is het door de crisis erg moeizaam om de kost te verdienen. 

1940-1945   Oorlog

Alvorens de oorlog uitbrak vermoedde de familie al onraad, waardoor we besloten een kano te bouwen om over de Maas te kunnen vluchten. Dit was het eerste vaartuig dat er gebouwd werd.

1955   Schepen doen hun intreden

In de 50-er jaren komen er andere materialen als vervanging van de houten vaten. We staan voor een uitdaging. Wat gaan we doen met het houtvakmanschap? Meubermaker, of houten schepen bouwen. Het voorschreidend inzicht van ... deed inzien dat er door de startende ontgrindingen, langzaam vaarwater zou ontstaan rondom de Maas. Daarom besluiten we houten schepen te gaan maken paralell aan de kuiperij.

1960   ???

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam erat libero, bibendum in libero tempor, luctus volutpat ligula. Integer fringilla porttitor pretium. Nam erat felis, iaculis id justo ut, ullamcorper feugiat elit. Proin vel lectus auctor, porttitor ligula vitae, convallis leo. In eget massa elit.

1964   Rivierklasse en verbondsbezem

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam erat libero, bibendum in libero tempor, luctus volutpat ligula. Integer fringilla porttitor pretium. Nam erat felis, iaculis id justo ut, ullamcorper feugiat elit. Proin vel lectus auctor, porttitor ligula vitae, convallis leo. In eget massa elit.

1979   Yngling naar Nederland

In 1970 schrijft de ANWB een wedstrijd uit voor botenbouwers in Europa om een daysailer te bouwen om de opkomende markt te kunnen bedienen. Jan Peulen bouwt hiervoor de door Ricus van der Stad ontworpen .... . 
Nét te laat verstokken en dus te laat aangekomen op de Braassem loopt hij langs alle schepen die op de wal klaar staan voor de keuring. Zijn oog valt direct op een Noors ontwerp. Later bleken het Denen te zijn die met hun Yngling helemaal naar Nederland zijn afgereisd voor deze wedstrijd. Nog voordat de keuring begon gooide Jan zijn eigen, met bloed zweet en tranen gebouwde .... in de hoek, kocht de Yngling en onderhandelde het dealerschap voor Nederland van de Børresens Yngling uit. Later volgden ook dealerschappen van o.a. de Laser, Dehler en de H-boot. 

1984  Naar de Maas

In het voorjaar van 1984 nemen Hans en Marjolein het bedrijf over en verhuizen binnen het dorp naar de oever van de Maas waar een nieuwe bedrijfshal bij de haven wordt gebouwd.

1995   Hoogwater en kademuur

Voorjaar 1993. Het regent hard en in de ardennen smelt de sneeuw. Het water blijft maar steigen. 1993-02-13 om 03.00u snachts is het zo ver. Hans besluit op te staan en begint schepen van klanten te verplaatsen naar een hoger gelegen trerrein elders in de buurt. Om 7.00uur hoeven er nog maar twee schepen verplaatst. Het verplaatsen van die laatste twee duurt tot 12.00uur vanwege de vele verhuiswagens die de weg blokkeren. De schepen van de klanten zijn in veiligheid. Het water staat al bijna in de werkplaats. Nu is er pas tijd om de machines in  veiligheid te brengen. Alles wordt gebruikt om steigers van de maken zodat de machnines omhoog geplaatst kunnen worden. Maar hoe hoog moet dat? 

2001   Nieuwe havenkom

In 2001 wordt er door ontgrindingen een nieuwe havenkom gegraven. Aan de zijde van de werf met een nieuwe kraanplaats waar schepen tot 30000 kg gekraand kunnen worden. Aan de zijde van de watersport vereniging met passenten plaatsen langs de wal. De haven biedt ruimte aan een 200 tal schepen.

2020   De 6e generatie stapt in

Het is Januari 2020. Michel Peulen, één van de kinderen van Hans en Marjolein, besluit om terug naar Neer te komen en samen met zijn ouders de zaak voort te zetten. Door de ervaring die hij heeft opgedaan bij Contest Yacht de afgelopen 6 jaar is er nu nóg meer kennis in huis in o.a. tuigages, composiet bewerking en dek gerelateerde werkzaamheden. In die jaren was hij o.a. verantwoordelijk voor de deklayout en de tuigages van de nieuwbouw luxury cruisers van 42 tot en met 85 voet. Nu is het tijd om deze ervaring in de praktijk te brengen bij de kleinere  schepen die bij Jachtwerf Peulen de revue passeren.

Streep oranje

Landing Page Software